Mjesečni osvrt za siječanj na aktivnosti u skupini Puzzlići
U srijedu, 10. siječnja u Puzzlićima je obilježen Svjetski dan smijeha. Iako se u skupini svakodnevno smijemo, nasmijavamo i potičemo veselu i razigranu atmosferu, ovog smo se dana svi dodatno posvetili smijehu. Puzzlići su kroz razne zanimljive aktivnosti – pričanje viceva, smiješnih priča, škakljanjem obilježila ovaj veseo dan. Isto tako, provedene su i likovne aktivnosti, izrađen je plakat na kojem su prikazali što je njima bilo smiješno. Razgovaralo se o tome što nas nasmijava, što nas čini sretnima. Igra „Pronađi svoj osmijeh“ ih je dodatno poticala na smijeh a njome su učvršćivali sliku o sebi.
Dobro je poznato da je smijeh lijek – on smanjuje količinu stresa i brige te povećava razinu hormona sreće. Zanimljiva je i činjenica da se u odrasloj dobi smijemo oko 15 puta dnevno, dok djeca to rade oko 300 puta dnevno! Djeca se bolje osjećaju kada se nasmiju te kad se i mi njima nasmijemo. Tako potičemo ugodnu atmosferu te se djeca osjećaju sretno, zadovoljno i prihvaćeno. Koliko je smijeh važan dovoljan je pokazatelj kako utječe na psihičko zdravlje – smijehom djeci olakšavamo razne bolne i nepredvidljive situacije. Stoga, smijmo se svaki dan!
„Osmijeh je besplatan, a pruža tako mnogo.“
„Dan bez smijeha je propao dan!“
Na STEAM radionici smo započeli s istraživanjem fizikalnih pojava kroz dijelove ljudskog tijela; u nastavku takvih istraživanja Puzzlići su izrađivali optičke igračke – Thaumatrope – iluzija pokreta na dva načina. Godine 1825., John Ayrton Paris konstruirao je Thaumatrope. Ova vrlo jednostavna optička igračka funkcionira na principu brze rotacije jednog komada kartona između dva konopca na kojem se sa svake strane nalazi po jedan crtež ili brzim okretanjem štapića rukom. Kako je ljudsko oko tromo i samim tim nesavršeno, tim brzim pokretanjem dviju slika u pokretu stvara se dojam njihova stapanja, odnosno njihova brza izmjena daje našem mozgu neku novu informaciju, stvara iluziju koja u stvarnosti ne postoji.
Izrađene igračke Puzzlići su odnijeli u svoj dom gdje mogu dalje istraživati, crtati, kreirati i uživati u iluziji pokreta.
Snježne dane u siječnju koristili smo za provođenje najrazličitijih aktivnosti na snijegu i na taj način jačamo organizam, provodimo tjelovježbu, potičemo maštu i kreativnost, razvijamo spretnost, koordinaciju, grubu motoriku, potičemo samostalnost prilikom oblačenja potrebne odjeće (skafandera, šalova, čizama, kapa, rukavica). Dolazak snježnog pokrivača upotpunio je naše planirane aktivnosti vezane uz godišnje doba “Zima”.
Svakodnevnim boravkom na svježem zraku opažali smo promjene koje se događaju s dolaskom hladnijeg vremena, uočavali karakteristike i obilježja zime. Svakodnevni boravak na otvorenom i svježem zraku bitan je za cjelokupan razvoj djeteta. Valjanje, kotrljanje po snijegu ili pravljenje ‘anđela’ nešto je svako dijete treba isprobati u igri na snijegu. Zajedničko pravljenje snjegovića je potaknuo Puzzliće na suradnju. Zajedničkim umijećem s odgojiteljicama nastao je i snjegović kojeg smo gledali iz sobe. Drugog dana Puzzlići su primijetili kako je snjegović nestao dolaskom toplih zraka Sunca.
Snježna pahuljica je kristal leda. One nastaju u oblacima i to na temperaturama nižim od 0°C izravno iz vodene pare u zraku, a ne smrzavanjem vode kako se obično misli. Kristal leda se formira oko zrnca prašine, što znači da svaka pahuljica u sebi sadrži zrnce prašine. Na mikroskopu su Puzzlići proučavali strukturu pahuljica a stečene predodžbe prenijeli na papir kroz likovne aktivnosti.
Istraživačke aktivnosti u Puzzlićima su bile usmjerene na provođenje pokusa.
Prvi pokus nam je bio kristalizacija soli, gdje smo u staklenki smiješali toplu vodu i jako puno soli te smo na drveni štapić objesili nit debljeg pamučnog konca i ostavili na prozoru (toplom mjestu). Već za dva dana su se vidjele promjene i obješena nit nam je počela dobivati kristale. Djeca su oduševljeno primijetila kako se sol „penje“ po niti. Ono što nismo očekivali je da će nam i rub staklenke biti prekriven soli, a nakon 2 tjedna nam je i većina niti konca bila pokrivena kristalima. Pokus smo promatrali 3 tjedna i svakim danom uočavali nove promjene.
Drugi pokus nam je bilo smrzavanje, djeca su s odgojiteljicom stavila različite predmete u staklenke s vodom te su preko noći bile vani na temperaturi ispod 0. Drugi dan smo promatrali što se dogodilo s vodom, do nekih predmeta nismo mogli pošto je iznad njih bio led. Puzzlići su pokušali prstima probiti sloj leda u staklenki. Izdvojili smo nešto leda i promatrali kako se polako pretvara nazad u vodu. Uočili smo kako se staklenka u kojoj je bila otopljena sol nije zaledila. Puzzlići su to povezali sa posipavanjem soli po cestama u zimskim uvjetima – kako sol sprječava leđenje vode.
Kroz mjesec siječanj Puzzlići su izradili svoj veliki kalendar za 2024. godinu. Kroz ilustracije što obilježavaju pojedini mjesec učvrstili su znanja o nazivima za svaki mjesec. Kroz naredni period baviti ćemo se povezivanjem rednog broja s pojedinim mjesecom i to uklopiti u spoznaje o godišnjim dobima.














