SOVICE U STUDENOM
S obzirom da smo već u listopadu imali priliku započeti s projektom, u studenom smo nastavili s takvim aktivnostima. U ovoj dobi kod djece je vidljiv početak istraživačkog ponašanja i aktivnog isprobavanja u svim područjima razvoja. Usmjerili smo se na senzorni razvoj djeteta izradom poticaja u skladu s njihovim potrebama i interesima uklopivši istraživanje karakteristika i obilježja jeseni. Osim kroz usvajanje različitih pojmova (kod djece koja pričaju) i poticanja govora (kod djece koja još ne pričaju) i slikovne aplikacije, djeca su imala priliku kroz cijeli mjesec i iskustveno usvajati. Plodovi i plodine te različito manipuliranje istima, upravo nam je u tome pomoglo. S obzirom da djeca u ovoj dobi intenzivno usvajaju svim osjetilima, od neizmjerne je važnosti dodir te povezivanje dodira s osjetom vida (okulomotorika). Upravo iz tog razloga osmišljene su i izrađene razne taktilne plohe. Djeca se u ovakvim istraživanjima dugo zadržavaju, ne reagirajući na ostale podražaje, koji bi im potencijalno mogli odvratiti pažnju. U ovim aktivnostima zvuk i zvučna percepcija ne dolaze do izražaja, stoga smo s djecom izradili i različite šuškalice/zvečke (od različitog rastresitog materijala koji daje različite zvukove). Osim šuškalica, pojam jeseni kroz osjet sluha proučavamo i interpretiramo putem raznih audio snimki (zvuk kiše, grmljavine, šuštanje lišća i slično) te povezujemo s osjećajima, stvaramo pozitivne emocije, otklanjamo strah i brigu, stvaramo povjerenje. U suradnji s kuharicom imamo priliku svakodnevno konzumiranje sezonskog povrća, ali kroz konzumaciju sezonskog voća prema facijalnim reakcijama uočavamo djetetov doživljaj te ga verbaliziramo (kiselo, slatko, tvrdo, mekano, sočno…).
Djeca u ovoj skupini pokazuju veliki interes i za umjetničke aktivnosti (što je karakteristično za dob) stoga smo plodove istraživali i kroz različite likovne tehnike poput otiskivanja, oslikavanja. Na taj način razvijamo okulomotoriku, kontrolu ruke, ali i upoznajemo različite likovne tehnike. Čitanje priča i slikovnica dio su svakog dana, prate aktualnu tematiku, a često se čitaju na inicijativu djece. Djeca iniciraju i svakodnevno slušanje pjesmica i plešu uz njih.
Promjene u jesen toliko su očite i nagle da ih je nemoguće ne primijetiti boravkom u vanjskom prostoru. Trudili smo se svaku priliku lijepog vremena iskoristiti za istraživanje i igru u vanjskom prostoru. A zbog čestih nepovoljnih vremenskih prilika, kada nismo boravili u vanjskom prostoru, odlazili smo u dvoranu. Postupno smo upoznavali pravila ponašanja na hodniku, kako bismo se sigurno spustili u dvoranu, a tamo smo kroz poligone osmišljene za razvoj prirodnih oblika kretanja uz taktilne podloge te guralice i slične zanimljive rekvizite, usvajali strpljenje, toleranciju i obzirnost prema drugoj djeci ali i zadovoljavali potrebu za kretanjem. Razvijali smo pozitivne emocije kao podlogu za druge aktivnosti van sobe dnevnog boravka.
Traženje i prepoznavanje vlastitog ormarića, kao i jaknica i obuće djeca trebaju usvojiti te verbalno ili neverbalno svojatati iste. Veliku pozornost posvetili smo razvoju samostalnosti pri svakodnevnim životno praktičnim aktivnostima poput iskazivanja potrebe za nuždom, izuvanje, obuvanje, skidanje donjeg dijela odjeće, samostalno uzimanje hrane žlicom, a za mlađu djecu i sjedenje za stolom tijekom uzimanja obroka ili kraće zadržavanje u aktivnostima. Pritom redovito koristimo lijepe izraze poput izvoli i hvala. Djeca nakon ustrajnosti i dosljednosti koriste te fraze koji kod njih izaziva osjećaj zadovoljstva. S obzirom na dob, u skupini je i uobičajen period gdje dijete može biti nefleksibilno, dominantno i zahtjevno, a emocije su mu burne te je izrazito neodlučno, a sve navedene aktivnosti pridonijele su balansiranju sa emocionalnim stanjima pojedinog djeteta.
Na inicijativu djece, gdje su vuka povezali s nekim „opasnim“ pojmovima, odradili smo i aktivnosti u suradnji s HCK- sigurni vrtići. Usvojili smo postupak ponašanja u slučaju dolaska „vuka“ (elementarne nepogode poput potresa). Od sklanjanja ispod stola, okupljanja na zbirnoj točki i zaštiti tijela te žurnim izlazom kroz izlaz za nuždu te čekanje dolaska vatrogasaca koji svojim sirenama tjeraju naš strah, a ne izazivaju ga, kao što je možda to do sada bilo. Putem stolno manipulativnih igara, povezivali smo način oblačenja sa godišnjim dobima, ali i uočavali slikovne aplikacije koje se mogu povezivati s istima.
Obljetnicu Dana sjećanja na žrtvu Vukovara, a ujedno i spomen-činu „ I u mom gradu Vukovar svijetli“ i ove godine obilježili smo paljenjem lampiona.
Krajem mjeseca, u suradnji s djecom drugih odgojnih skupina, čitali smo prigodnu priču i zapalili prvu adventsku svijeću, svijeću nade.






