Sudjelovali smo na „Festivalu znanosti 2025.“ od 5. do 10. 5. 2025.
Ove je godine naš vrtić po prvi put sudjelovao u okviru Festivala znanosti. Ovogodišnja tema bile su „Mreže“. Inicijalno nas je na suradnju pozvala Osnovna škola Barilović, odnosno učiteljica prirode i biologije, Amalija Misir-Čujko. Predložila nam je da sudjelujemo u okviru dva školska projekta pod nazivima „Svijet leptira kroz umjetnost i znanost“ i „Višenamjenski cvjetni straničnik“. Cilj tih projekata popularizacija je STEAM područja te edukacija učenika i najstarijih predškolaca o važnosti leptira kao oprašivača biljaka, očuvanju bioraznolikosti te o zaštiti biljaka. Kroz projekt se željelo i poticati kreativni izraz kroz umjetničke i praktične aktivnosti. Dana 7. svibnja sa zadovoljstvom su se uključile u zajedničku provedbu aktivnosti naše vrtićke skupine „Puzzlići“, na lokaciji Belajske Poljice, i „Iskrice“, na lokaciji Barilović, te uz stručno vodstvo profesorice Amalije i knjižničarke Lorene napravili edukativnu harmonika slikovnicu o nastanku leptira, a zatim i izradili dočitnice otiskivanjem listova poljskih trava obojanih temperama. Zaokružili su tako zanimljivu priču o nastanku lista u prirodi, lista knjige/slikovnice, lista kao prehrane leptira, kukuljice od lista…
I preostale dane u tjednu održavanja Festivala znanosti djeca iz skupina „Puzzlići“ i „Iskrice“ bila su vrlo vrijedna! Odgojitelji skupine „Iskrice“ prijavili su održavanje sklopova aktivnosti na temu „paukove mreže“, a odgojitelji skupine „Puzzlića“ prijavili su sklopove aktivnosti na temu „ribarske mreže“.
U danima 8. i 9. svibnja 2025. (i još koji izvan FZ-a), vrtićka skupina „Iskrice“ provodila je brojne aktivnosti na temu paukova i paukovih mreža u Područnom objektu Barilović.
Kroz cijeli tjedan, u okviru umjetničkih aktivnosti, kao uvod i motivaciju za svaku dnevnu aktivnost te prije dnevnog odmora, s djecom su čitane slikovnice na temu paukova – „Detektiv Pauk : tko je iz vrta naljutio Krta?“, „Moj prijatelj pauk“, „Najtužniji pauk na svijetu“, „Oto i Valentina“, „Pauk Oto“, „Pustolovina pauka Ota“, „Priča o pauku Anansiju“ iz zbirke priča Priče iz cijeloga svijeta…
Radne i životno-praktične aktivnosti su od velikog značaja za upoznavanje svijeta oko sebe svakog djeteta, a putem kojih se upoznaju vještine potrebne za svakodnevni život te su kroz šetnje u blizini Vrtića djeca tražila paukove mreže, proučavala ih u prirodi, fotodokumentirala ih bez oštećivanja te fotografije mreža i paukova stavila na spoznajnu ploču.
Kreativnost je osobina rijetkih koja se u ranoj dobi može poticati i njegovati te poučavati djecu slobodnom, opuštenom i neopterećenom pristupu. U okviru umjetničkog promatranja i izražavanja, djeca i odgojiteljice izrađivali su mreže i paukove na više načina: pleli su paukove mreže od tankog bijelog konca na crno obojanom papirnatom tanjuru, izrađivali su paukove mreže uz pomoć špekula i crne tempere te štambiljanjem s bridom kartona umočenog u tempere u više boja, zatim su crtali paukove mreže kredama u boji u okolini Vrtića na osnovu promatranja, izrađivali su paukove od plastičnih čepova (od boca) i dlakave žice, te s temperama uz pomoć točkalica i crnog markera.
Kroz raznovrsne STEAM istraživačko-spoznajne aktivnosti djeci su približene mnoge tajne vezane uz paukove. Gledali su video isječke o procesu izrade paukove mreže, saznali su kako sve izgledaju pauci, koliko imaju nogu, očiju i zuba, da postoje glatki i dlakavi pauci, da mogu imati tanke i debeljuškaste noge, i još mnoge zanimljivosti…
Najvažnija aktivnost djece predškolske dobi je IGRA; kroz igru djeca usvajaju na neometajući način nove pojmove, pravila i zakonitosti te imitiraju svijet odraslih te ga na taj način upoznavaju i razumijevaju. Zato su djeca sama izradila memory igrice na temu paukova „Nađi par“, špekulali su se „Koji je pauk brži i precizniji?“ i razgibavali se uz igru s pokretom „Jedan mali pauk“.
U danima 5., 6., 8. i 9. 5. 2025. (i još cijeli tjedan nakon FZ-a) vrtićka skupina „Puzzlići“ provodila je brojne aktivnosti na temu ribarskih mreža i svega što se u njima može pronaći. Kroz cijeli tjedan, u okviru umjetničkih aktivnosti, kao uvod i motivaciju za svaku dnevnu aktivnost te prije dnevnog odmora, s djecom su čitane slikovnice na temu riba te podvodnog svijeta, živog i neživog – „Bajka o ribaru i ribici“, „Ribica u školi“, Papalino : Ribica pričalica“, „Mica Lakomica i zlatna ribica“, „Alba – riba koja živi sto godina“, „Riba duginih boja“ / „Riba duginih boja i čudovišta iz morske špilje“ / „Riba duginih boja i mali stranac u nevolji“ / „Riba duginih boja uči da nije najvažnije uvijek pobijediti“, i još mnoge druge.
Radne i životno-praktične aktivnosti su od velikog značaja za upoznavanje svijeta oko sebe svakog djeteta, a putem kojih se upoznaju vještine potrebne za svakodnevni život te su Puzzlići usvajali vezanje različitih čvorova (pašnjak, sidreni, vrzni, osmicu, muški uzao), pleli su ribarsku mrežu od špage, izrađivali su brodove od papira u tehnici origamija…
Kroz umjetničko promatranje i izražavanje djeca su crtala ribarske mreže kemijskom olovkom na osnovu promatranja, izrađivali brodove od plastičnih čepova (od boca) uz pomoć različite kombinacije materijala, konstruirali su brodove od geometrijskih oblika na svijetlećem stolu, konstruirali su mreže uz pomoć glinamola i čačkalica…
Provodili su istraživačko-spoznajne aktivnosti kroz raznovrsne STEAM aktivnosti – provodili su pokus pliva / tone, izrađivali su pročišćivač za vodu…
A igrali su i različite igre, strateške, grupne, natjecateljske – „Ulovi ribicu“ (igra s magnetima), „Ribar i ribice“ (igra s pokretom), „Potapanje brodova“ (igra na ploči), „Utrka brodova“ (namatanjem špage na tuljak i puhanjem u slamku), „Lutanje mrežom“ (vježbanje prostorne orijentacije prema verbalnoj uputi po mreži napravljenoj od ljepljivih traka u boji na podu), „Osmosmjerka s „morskim“ pojmovima“, „Druga strana“ (grafomotoričke vježbe – precrtavanje uzoraka, simetrična / zrcalna polovina crteža).