TJEDAN ZDRAVLJA U DV Potočić Belajske Poljice
I ove godine naš vrtić se priključio u Tjedan zdravlja u vrtiću kojeg organizira HZJZ, a kojeg smo obilježili početkom mjeseca travnja.
Svake godine uoči obilježavanja Svjetskog dana zdravlja, 7. travnja, slavimo Tjedan zdravlja u vrtiću.
Svakog dana obilježena je jednu od tema koja djeci ukazuje na važnost pravilne prehrane za zdravlje:
• „Ponedjeljak uz žitarice za dobar početak tjedna“
• „U utorak varivom se počasti, kako bi ti povrće moglo snagu dati“
• „Srijedom sjajne zube zahvaljujući siru i mlijeku pokaži, a svoje kosti osnaži“
•“ Čuvaj zdravlje voćem u četvrtak, tvoje će tijelo dobiti vitamina napretek“
• „Petkom bjelančevine ne zaboravi, da ti se vikend u dobroj formi dogodi“
Tjedan zdravlja u vrtiću obilježavamo kako bismo zajedno s djecom i obiteljima osvijestili važnost brige o zdravlju i naučili nove načine kako djeci približiti zdrave navike. Brojnim aktivnostima u vrtiću kroz edukativne sadržaje tjedan smo proslavili uz tjedan PRAVILNE PREHRANE. Usvajanjem novih znanja o hrani i prehrani radimo na ostvarivanju jednom o naših najvažnijih prava, a to je prava na zdravlje.
PONEDJELJAK – ŽITARICE
Tjedan zdravlja SOVICE su započele s tanjurom zdrave prehrane u kojeg su djeca stavljala različite vrste namirnica od različitog materijala. Žitarice su prikupljali u suradnji s roditeljima i vrtićkom kuharicom. Žitarice su ih potaknule na igru i istraživačke aktivnosti, a od njih su nastale šuškalice i loptice s kojima su mogli manipulirati, upoznavati teksturu, a potaknule su ih na spoznaju i razgovor što sve od njih može nastati. Prateći razgovor o žitaricama, Sovice su one dovele do gotovih pekarskih proizvoda, i ponavljanja pjesmice o „Pekaru“. Žitarice su bile iskorištene i za likovne aktivnosti, za izradu šarenog tanjura koji je poslužio i u simboličkoj igri u kuhinji, a i za razgovor o tome koje žitarice mogu jesti i životinje.
Sličnu tematiku su provodile i naše PERLICE – putem spoznaje, razgovora, djeca su mogla saznati što su to žitarice, od kuda dolaze, kakvog su oblika, po čemu ih razlikujemo, kako ih sve konzumiramo i što sve možemo od njih napraviti. PUZZLIĆI su se također upoznavali s različitim vrste poput riže, heljde, pšenice, ječma, prosa i kukuruza. Imenovali su ih, opipavali, opisivali u kojim vrstama jela i namirnica ih mogu naći, a na kraju u kojim vrtićkim jelima se nalaze. Uspoređivali su odnose između oblika i veličina – duguljasto, okruglasto; sitno, krupno. Imena žitarica su razdvajali na slogove radi vježbanja predčitalačkih vještina i boljeg pamćenja. Djeci su bili ponuđeni prospekti iz kojih su škaricama izrezivali uočene namirnice u kojima se nalaze žitarice.
UTORAK – POVRĆE
Utorak je dan za povrće SOVICE su putem slikovnih aplikacija upoznavali povrće, imenovali ga i poklapali sličice ovisno da li raste iznad ili ispod zemlje, upoznavali su boje, prostorne odnosne malo-veliko, provodili tjelesne igre, obogaćivali centar trgovine te provodili simboličke igre u centru kuhinje u kuhanju, pripremanju namirnica i posluživanju istih, a tijekom dana slušali su, usvajali i pjevali glazbenu pjesmicu „Povrće i voće“ Šarenog svijeta. PERLICE su razgovarale o tome koliko je povrće zdravo, kako se priprema, imenovali ga uz igre opisa i okusa, te ga razdvajali u igri od voća. Uz slikovnicu „Zdrav povrtnjak“ i zabavne stihove PUZZLIĆI su saznali nešto više o povrću, provodili su stolno-manipulativne igre „Gdje raste povrće“ i „Zabavna kockica- istraži povrće“. U razgovoru saznali su koje namirnice čine dječji doručak, u tjelesnim igrama razvrstavali su povrće po boji u obruče te u likovnim aktivnostima – izradili su košarice ne/zdrave hrane, gdje su izrezivali namirnice te iste sortirali prema košaricama.
SRIJEDA – MLIJEKO I MLIJEČNI PROIZVODI
SOVICE su razgovarale o tome koliko je važno konzumirati mliječne namirnice za zdravlje, osobito za zube i kosti. Imenovali su i upoznavali mliječne proizvode na osnovi aplikacija kao i koje na sve domaće životinje daju mlijeko. Kroz razgovor s djecom postavljala su im se pitanja; gdje sve u obroku može biti mlijeko, gdje su neka djeca zaključila i uzviknula – “griz”, a neka – “pahuljice”. PERLICE također razgovaraju o važnosti zdravih kostiju i prekrasnog osmjeha, a sve to zaključuju da dolazi od konzumiranja mlijeka i mliječnih proizvoda. Kako nastaje mlijeko, jogurt te koliko im je ukusan, konzumirali su ga tijekom užine. PUZZLIĆI imenuju životinje koje nam daju mlijeko i koji još mliječni proizvodi mogu nastati od mlijeka. Pričaju o važnosti mlijeka i mliječnih proizvoda, a razgovor dodatno proširuju i kroz slikovne aplikacije.
ČETVRTAK – DAN ZA VOĆE
SOVICE konzumiraju komadiće narezanog voća, imenuju ga i govore je li slatko ili kiselo. Kroz igru sa zatvorenim očima i voćem, moraju pogoditi koje je voće. Kroz simboličku igru u centru kuhinje doznaju od ostalih prijatelja koje voće vole najviše, a i saznaju što se sve može pripremiti od voća. Naučili su koje životinje vole jesti voće, radosno pjevaju i usvajaju pjesmicu „Medo bere jagode“, a kroz igru i pjesmicu „Voće“ S. Kovačević usvajaju koje voće se jede u koje godišnje doba. PERLICE se slažu da su nam za zdravlje potrebni vitamini, a da ih ponajviše ima u voću i povrću. Kroz likovne aktivnosti crtanja, rezanja i lijepljenja izrađuju piramidu zdrave prehrane. Nakon aktivnosti zaslađuju se s voćnom užinom. PUZZLIĆI su provodili stolno manipulativnu igru „Proljeće, ljeto, jesen zima-kada ima kojih vitamina“, složili su se svi da iz slatkog voća mogu dobiti puno vitamina, razgovarali su o voću koje je njima najdraže. Kroz likovne aktivnosti izrezivanjem voća i lijepljenjem stvarali su „voćno lice“. Imenovali su različite voćke, opisivali njihov izgled, boju, gdje rastu i kakvog su okusa.
PETAK
Petak – SVJETSKI DAN ZDRAVLJA UZ BJELANČEVINE
SOVICE su uz slikovne aplikacije usvajale u kojim namirnicama se skrivaju bjelančevine te su razgovarale o njihovoj važnosti za zdravlje.
Zanimljiva aktivnost im je bila sadnja sjemenki graha u kojoj su bila angažirana sva osjetila, a ujedno su djeca učila što je potrebno sjemenki graha za rast čineći usporedbu s njima, što je njima potrebno da bi narasli veliki i zdravi. U “Igri polarnih medvjedića” Sovice su učile i spoznale koje životinje spremaju hranu za zimski san te su provodile igru zamišljanja uz vođenu priču – medvjedići spavaju, bude se, traže hranu…
Učile su pravilno postavljati stol sa priborom za jelo i o važnosti higijeni prije obroka, tj. pranja ruku prije jela. U igri s udicama i ribama osim vještine preciznog hvatanja koje su savladavali, Sovice su učile i o tome zašto je važna riba u prehrani i koje sve životinje vole jesti ribu. PERLICE su izradile plakat o bjelančevinama te poslali poruku što bi bilo dobro jesti preko vikenda kod kuće.
PUZZLIĆI su ponavljali koje su sve namirnice upoznali i ponovili ih kroz cijeli tjedan (žitarice, voće, povrće, mlijeko, sir) te kroz zajednički razgovor pokušali se dosjetiti koje još namirnice konzumiraju, a da ih nisu dosada spomenuli. Meso, riba, jaja bili su neki od dječjih odgovora koje su pronalazili u letcima, a potom su ih izrezivali i lijepili na njihov “zdravi tanjur”.