PRIPREMA ZA ŠKOLU
U prvi razred osnovne škole upisuju se djeca koja do 1.travnja tekuće godine navršavaju 6 godina života. Ta kronološka dob za početak školovanja je propisana Zakonom.
Polazak u školu jedan je od najvažnijih događaja u životu djeteta kao i u životu njegovih roditelja i obitelji. Bezbrižno djetinjstvo prožeto igrom zamijenit će školske klupe, domaće zadaće i ocjene.
Polazak djeteta u školu dio je procesa odrastanja, ali i događaj koji djecu i roditelje istodobno i plaši i veseli.
Da bi se dijete što lakše prilagodilo na novu sredinu, obaveze i zahtjeve u školi, vrlo je važno da ima podršku roditelja odnosno da se ostvaruje suradnja roditelja i vrtića u kojem se dijete priprema za školu kroz program Predškole, a kasnije i suradnja roditelja i škole kako bi dijete što lakše moglo savladati školsko gradivo. Pri tome je važan pozitivan stav roditelja da bi dijete krenulo u školu radosno i bez straha.
Pri upisu u školu tim stručnjaku sačinjen od liječnika, pedagoga, psihologa i logopeda provjerava djetetovu psihofizičku zrelost za školu, odnosno njegovu tjelesnu (visina, težina, motorička spretnost), intelektualnu, emocionalnu i socijalnu zrelost.
DOBRE PREDUVJETIE ZA USPJEŠAN POČETAK ŠKOLOVANJA IMA DIJETE KOJE:
- Ima pozitivnu sliku o sebi
- Zna se zauzeti za sebe (verbalizira svoje potrebe i ono što mu smeta)
- Zna rješavati sukobe na poželjan način
- Ponosi se uspjehom i podnosi neuspjeh
- Pomaže i dijeli s drugima, prihvaća tuđe ideje
- Dogovara se i poštuje pravila
- Upornošću završava što je započelo
Kronološka dob nije jedini kriterij upisa u školu. Potrebno je procijeniti stupanj psihofizičke razvijenosti djeteta, tj. zrelost za školu. Dakle, pojmom zrelost/spremnost za školu obuhvaćamo tjelesnu i psihičku zrelost.
TJELESNA ZRELOST ZA ŠKOLU:
Dijete je zdravo, dobro razvijeno, spretno, pravilno drži olovku, posjeduje fleksibilnost šake i prstiju, linija mu je jasna, adekvatnog pritiska. Po uzoru zna povlačiti linije od crte do crte, od točke do točke, ravne, kružne linije i valovite linije. Može precrtati likove: krug, trokut, kvadrat, romb, crtež mu odgovara dobi (lik čovjeka ima sve detalje glava, vrat, trup, udovi, prsti ,oči, uši, nos, usta…).
PSIHIČKA ZRELOST uključuje intelektualnu, emocionalnu i socijalnu zrelost te samostalnost.
INTELEKTUALNA ZRELOST obuhvaća:
- Razvijen govor –pravilno izgovara sve glasove i gramatički se pravilno izražava ( koristi jedninu, množinu, zamjenice, govori pravilno u rodu, broju i padežu), razumije pročitani kraći tekst ili priču koju kasnije može prepričati u pravilnom slijedu, može prepričati kraći događaj. Zna verbalno definirati jednostavne pojmove (od čega je nešto napravljeno, čemu služi…) uočiti i verbalno iskazati po čemu su neka bića ,stvari i pojave razlikuju, a po čemu su slični. Ima razvijen fonemski sluh, može rastaviti poznate riječi na slogove, prepoznaje i imenuje glas kojim neka riječ počinje ili završava, može imenovati riječ sa zadanim glasom, uočava gdje se nalazi zadani glas u riječi (na početku, sredini, kraju), rastavlja riječ na glasove- glasovna analiza (AUTO = A-U-T-O) i sastavlja glasove u riječ-glasovna sinteza (A-U-T-O=AUTO). Prepoznaje simbole slova i brojki.
- Razvijenost pažnje – kod predškolske djece je uglavnom nehotična (nenamjerna), dijete se može koncentrirati na aktivnost koja mu nije privlačna 15-20 minuta, stoga se i nastavni sat u početku dijeli na manje cjeline, dok djeca nisu spremna intenzivno raditi dalje. Psihičkim sazrijevanjem, pažnja se produžuje na 30-40 minuta i postaje hotimična (namjerna), te sve više nalikuje pažnji odraslih.
- Razvijenost inteligencije – opća sposobnost, bitna je za školski uspjeh jer određuje krajnje mogućnosti postignuća. Za školski uspjeh, bitnu ulogu imaju i drugi faktori – motivacija, ulaganje napora za svladavanje gradiva, emocionalna stabilnost djeteta i dr.
- Razvijenost orijentacije u prostoru i vremenu – dijete razumije prostorne odnose: gore, dolje, ispred, iza, lijevo, desno; jučer, danas, sutra…
- Matematičke vještine – razumije pojmove par, nepar, više, manje, jednako, dodaj, oduzmi, duži, veći, širi, broji do 20, povezuje broj s količinom i sl.
- Prepoznavanje i imenovanje boja – crvene, zelene, žute, plave i njihovih nijansi
- Razvijenost grafomotoričkih vještina – fleksibilnost šake i prstiju – ove vještine bitno utječu na svladavanje vještine pisanja; dijete je zrelo za školu kad pravilno drži olovku, precrtava geometrijske likove, crta, reže škarama I sl.
SOCIJALNA ZRELOST usko je vezana uz EMOCIONALNU ZRELOST
Predstavlja prilagođavanjena društvene obveze, usvajanje moralnih normi, sustav vrijednosti i ponašanja u svojoj okolini. U toj dobi dijete još nema razvijene moralne vrijednosti i socijalne vještine pa se može javiti neprijateljsko ponašanje i raspoloženje prema mlađima, starijima ili na neki način drugačijima od sebe (npr. ona je debela, ona nosi naočale…). Zbog toga je kod djeteta važno razvijati samopouzdanje i osjećaj vlastite vrijednosti (npr. ja sam malena, ali jako lijepo pjevam…), kao i toleranciju na različitost među djecom.
Dijete te dobi može kontrolirati burno izražavanje emocija, poštuje autoritet i dogovorena pravila, surađuje s prijateljima i odraslima, komunikativno je, ponosi se uspjehom i može podnijeti neuspjeh, uporno je i završava zadatke koje je započelo.
Uloga odgajatelja/vrtića u pripremi djeteta za školu
Djeca koja polaze vrtić zasigurno se brže socijaliziraju i efikasnije razvijaju određene potrebne vještine.
Odgajatelji kroz program predškolskog odgoja i obrazovanja djeci usađuju poželjne oblike ponašanja, prepoznaju i zadovoljavaju dječje potrebe i interese te temeljem toga planiraju aktivnosti koje će im pomoći u razvoju njihovih potencijala. Sve to postižu putem poticajnog materijalnog okruženja za djecu u kojem realiziraju raznolike aktivnosti kroz slijedeće vrste djelatnosti:
- Životno praktične i radne aktivnosti-vezane uz razvoj samostalnosti (u obavljanju bioloških potreba, svlačenja i oblačenja, samoposluživanja), odgovornosti prema svojim i tuđim stvarima, radnih navika pospremanje iza sebe, kulturnog ophođenja prema osobama s kojim dolazi u kontakt ,briga za svoje i tuđe zdravlje, pravilna i zdrava prehrana
- Raznovrsne igre- funkcionalne, simboličke, mirne stolne igre, igre građenja i konstruiranja, igre s pravilima s ciljem razvoja pažnje, međusobne suradnje, poštivanja i uvažavanja tuđih ideja i mišljenja,
- Društvene i društveno zabavne- druženje više djece, odraslih, sudjelovanje na priredbama, šetnjama, posjet školi, pravila ponašanja u prometu
- Umjetničke aktivnosti, promatranje,slušanje, interpretacija umjetničkih tvorevina za djecu- slikovnica, likovnih, književnih i glazbenih umjetničkih djela s ciljem razvoja osjećaja za ljepotu i vrijednost umjetničkog djela, riječi i jezika, poželjno ponašanje prilikom listanja i čitanja slikovnica i knjiga.
- Raznovrsno izražavanje i stvaranje- pjevanje, sviranje, plesanje s ciljem razvoja osjećaja za ritam, ton, tiho-glasno, brzo-polako pričanje, pjevanje, bogaćenje rječnika, razumijevanje pročitanog, igre riječima, glasovima, sinteza i analiza riječi. Crtanje, slikanje,modeliranje s ciljem razvoja osjećaja za boju, odnose na papiru, veličinu, oblike, razvoj fine motorike šake i grafomotrike…
- Istraživačkospoznajne aktivnosti– istraživačko manipuliranje predmetima (uspoređivanje, mjerenje), promatranje okoline i prirode (promjene, međusobni prostorni odnosi, vremenski odnosi, uzročno posljedične veze, orijentacija…), klasificiranje predmeta po boji, veličini, količini, obliku, prepoznavanje godišnjih doba i njihovih karakteristika,
- Specifične aktivnosti s kretanjem – tjelesno vježbanje, boravak na zraku u raznim vremenskim uvjetima, sportske igre s ciljem osvješćivanja važnosti brige za svoje tijelo i zdravlje
KAKO MOŽETE POMOĆI SVOM DJETETU U PRIPREMI ZA POLAZAK U OSNOVNU ŠKOLU?
Roditelj može pomoći djetetu tako da je dosljedan u odgoju i stvaranju radnih navika, da postavlja jasne granice i pravila, pohvali dijete za trud te pokaže puno ljubavi, poštovanja i vjere u dijete i njegove sposobnosti. U svemu tome važnu ulogu ima igra jer putem igre dijete najbolje i najprirodnije uči i razvija svoju pažnju usmjeravanjem svojih aktivnosti na ciljane zadatke. Stoga je važno uvesti mir i strukturu u djetetov život, a ograničiti vrijeme gledanja crtića i korištenja kompjutora.
- Igrajte društvene igre
- Čitajte priče djetetu koje će ono poslije prepričati s time da dok čitate djetetu, pratite tekst prstom kako bi dijete shvatilo da tekst ide slijeva na desno i da slova prate riječi koje izgovarate
- Igrajte igre u kojima će dijete osvijestiti glasovnu analizu i sintezu: razlikovanje kratkih od dugih riječi, nabrajanje riječi koje počinju ili završavaju zadanim glasom….
- Osigurajte djetetu kutak za crtanje: kupite mu bojanku s omiljenim likovima, bojice, škarice,crtajte s djetetom, zajedno šiljite boje i razvrstavajte ih po bojama: crvena kao jagoda, zelena kao trava…
- Obratite pažnju na urednost prilikom bojanja,crtanja, korištenja olovke (pravilno držanje olovke, bojanje unutar zadanog oblika, povlačenje linija od crte do crte)
- S djecom sortirati i prebrojavati igračke ( po veličini , obliku, boji, prvom početnom slovu i sl.)
- U šetnji razgovarati o prostornim odnosima, što je blizu, daleko, visoko nisko
- Potičite dijete da bude samostalno prilikom jela, odijevanja, pospremanja igračaka
- Upoznajte put od kuće do škole i naučite dijete adresu stanovanja
- O školi pričajte kao o mjestu gdje će naučiti puno zanimljivih stvari i gdje će upoznati puno novih prijatelja
- Uključite dijete u nabavu opreme i pribora za školu te mu dajte mogućnost izbora
- Razgovarajte s djetetom o svim promjenama koje ga očekuju, objasnite djetetu da imate povjerenja u njega i njegove sposobnosti te da vam se može uvijek obratiti za pomoć, ne plašite dijete školom npr. s igrom je gotovo, lako je u vrtiću…
Najvažnije je da dijete promatrate cjelovito – što sve umije, zna, može, hoće, čega se boji, što mu stvara napor i na čemu morate zajedno poraditi da bi se otklonio nedostatak. Nije dovoljno da je dijete „pametno“, ako je vrlo nesamostalno ili se teško nosi s neuspjehom.
I za kraj,VESELITE SE ŠKOLI ZAJEDNO S DJETETOM i POHVALITE GA za svaki njegov napredak!
Andrea Radojčić, odgojitelj