Boravak na zraku – “Zvjezdice” i “Točkice”
BORAVAK NA ZRAKU
Boravak na zraku dio je svakodnevnih aktivnosti koji prati sva godišnja doba. Dakako on se planira u skladu s vremenskim prilikama i dobi djeteta, i isto tako ovisi i dužina njegovog trajanja.
„Ne postoje loši vremenski uvjeti, nego loša oprema.“
Boravak na zraku potrebno je djetetu pružiti gotovo svakodnevno, po svim vremenskim uvjetima, iznimke su vremenske prilike praćene jakim vjetrom, jakom kišom ili maglom…
Važno je za napomenuti kako minus na termometru ne treba biti prepreka za odlazak na zrak djetetu, baš naprotiv, djetetu treba omogućiti boravak na otvorenom, ali naravno uz adekvatnu pripremu djece prije samog izlaska. Da bi djeca boravila na otvorenom moraju imati adekvatnu odjeću i obuću, prilagođenu godišnjem dobu. Odjeća bi trebala biti praktična i primjerena aktivnostima, kako ne bi sputavala dijete u njegovim aktivnostima i igri, a isto tako da mu omogući regulaciju tjelesne topline.
Kada promatramo djecu u interakciji s vremenskim pojavama misleći na snijeg ili kišu, vodu, na licima djece možemo vidjeti ushićenost, radost. Koliko samo skakanje po lokvicama, hodanje, valjanje i kotrljanje po snijegu mogu pozitivno utjecati na dijete i stvoriti kod djece apsolutnu igru bez upotrebe ikakvih igračaka, a time na njihovim licima možemo iščitati radost, veselje, zadovoljstvo, sreću, osmjeh. Dakako kod mlađe djece može se javiti i strah od nepoznatog, zaokupljenost nečim novim, uzbuđenost, ali dakako sve su to učinci dobrog djelovanja.
Što sve može donijeti igra na otvorenom(Dijete, vrtić obitelj br.16):
- otpornost organizma(za vrijeme padanja kiše, snijega ili nakon )
- otvorenost djeteta prema svijetu oko sebe i prema novim iskustvima
- smirenost
- razvoj identiteta djeteta (igra se okruženo djecom- grupni identitet, istražuje sebe i svoje mogućnosti- osobni identitet)
- spremnost djeteta na donošenje odluka koje se odnose na njegove aktivnosti (sami kreiraju svoju istraživačku aktivnost)
- razvoj samostalnosti mišljenja i djelovanja (odlučuje što će činiti i kako će koristiti sredstva koje je samo odabralo)
- procjenjivanje mogućih posljedica svojih akcija tj. razmatranje načina njihova ostvarenja
- radoznalost i inovativnost
- kreativnost i stvaralački potencijala djeteta
- propitivanje vlastitih ideja i teorija
Ponekad i obične vremenske padaline: kiša, snijeg mogu djetetu pružiti radost učenja i fascinaciju pojavama koje one pružaju.
Prilikom boravka na zraku jača se imunitet djeteta prema različitim bolestima. Kretanjem i trčanjem ubrzava se disanje pa je strujanje zraka brže te se na taj način brže „čiste“ dišni putevi. Boravak na zraku pozitivno djeluje na organe za kretanje, organe za disanje, krvotok i na živčani sustav. Koliko puta ste i sami rekli djetetu: idemo malo izaći na svjež zrak pa ćemo kasnije bolje spavati. Naime, u zatvorenim prostorima, posebice u zimskom razdoblju potrebno je češće prozračivati prostorije. U zatvorenim prostorijama zbog loših mikroklimatskih uvjeta i drugih nepovoljnih čimbenika dolazi do sušenja sluznice u nosu, a i smanjenja funkcije sitnih dlačica koje se nalaze u nosu i pročišćuju zrak koji udišemo. Takvim načinom udišemo onečišćen zrak, koji odlazi u donje dijelove respiratornog trakta i šteti organizmu pa ta taj način dolazi i do bolesti. Dugotrajnim boravkom u zatvorenim prostorima, pogoduje se bržem širenju infekcija s jednog djeteta na drugo, osobito u zimskim mjesecima. Prevencija takvih stanja su dakako boravci na svježem zraku, kao i prozračivanje prostorija gdje borave djeca (ne misleći pritom na „propuh“) te svakodnevno održavanje pravilne higijene ruku.Osim toga i sunce koje potiče proizvodnju vitamina D, utječe i na naše raspoloženje, koje je također važan čimbenik zašto boraviti na zraku. Sve aktivnosti na zraku se zimi planiraju u doba dana kada je najtoplije, između 10 i 14 sati. Mlađa djeca borave kraće, do 30 minuta, a starija mogu i do sat vremena, ovisno o vremenskim prilikama. Pri tome je važno voditi računa da je dijete u pokretu i da ne stoji na mjestu.
VAŽNOST PRAVILNOG ODIJEVANJA I OBUVANJA DJECE U ZIMSKOM PERIODU:
- praktična odjela (topla/meka) koja omogućava pravilnu regulaciju tjelesne temperature i koja su nepromočiva
- ukoliko je temperatura ispod 0 poželjno je nositi skafander
- slojevito odijevanje kako se djeca prema potrebi mogu raskomotiti ili utopliti
- nepotrebno je djeci obući previše odjeće, jer može doći do znojenja
- kapa, šal, čizme i rukavice su obavezni
- također obavezna je i zamjenska (rezervna) roba, koja bi trebala biti u dječjem ormariću (ukoliko je potrebno presvlačenje djeteta nakon igre i boravka na zraku)
- poželjno je zaštititi kožu i usta hidratantnim kremama (zbog hladnoće i refleksije sunčevih zraka)
- obuća i odjeća ne bi trebala biti tijesna, uska, pritiskati dijelove tijela i izazivati natiske i sputavati tjelesne pokrete, (tijesna obuća može stvarati žuljeve i onemogućavati cirkulaciju krvi te pogodovati nastanku ozeblina, dok velika obuća može izazvati nepoželjne posljedice padove, ozljede, nespretnost, pothlađenost)
- obuća i odjeća ne bi trebala biti niti prevelika ili preširoka
- neadekvatna obuća i odjeća loše utječu na djetetovu sigurnost i spretnost
- djecu starije dobi poželjno je naučiti pravilnom disanju: udisanju na nos, izdisanju kroz usta
Pravilna izmjena prirodnih činitelja poput zraka, sunca, vode, kao i pravilna prehrana, te izmjena aktivnosti i odmora primarni su uvjeti koji pozitivno utječu na djetetov rast i razvoj.
